Polsko doplatilo na ruské sankce nejvíce ze zemí V4
Asociace pro mezinárodní otázky společně s Friedrich Naumann Foundation for Freedom vydala policy paper zaměřený na komparaci středoevropských reakcí na ruské sankce, zejména v oblasti zemědělství.
Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) vydala 12. 8. 2015 výzkumnou zprávu s názvem – Vnitřní trh a EU-Ruské sankce: Posouzení praxe v zemích Visegrádu rok poté – věnující se dopadu ruských sankcí na země Visegrádské skupiny (V4).
AMO v rámci zkoumání zjistilo, že:
- v kratším časovém horizontu byl nejvíce viditelný dopad v sektoru zemědělské produkce
- hlubší a delší dopad může být spojován s celkovým zhoršením ruské ekonomiky a poklesem její kupní síly
Při analýze je nutné rozlišovat přímé a nepřímé dopady. Polsko bylo po Litvě druhou nejvíce přímo poškozenou zemí. Maďarsko, co se týká vývozu zemědělských produktů, bylo přímo poškozeno méně než Polsko, ale více než ČR a Slovensko. Nejmenší, téměř zanedbatelné dopady lze zaznamenat právě v rámci ČR a Slovenska.
Polsko bylo nejvíce poškozeno zhroucením trhu a pádu cen jablek, hub a rajčat. Polsko bylo také jedinou zemí V4, která byla vážně postižena v oblasti vývozu sýrů. V případě Maďarska byla nejvíce zasažena produkce vepřového a drůbeže.
Celý vnitřní trh EU se zemědělskými produkty byl však zasažen nepřímo, a to v důsledku převisu nabídky nad poptávkou. EU reagovala na tyto nepřímé vlivy intervencemi, kterými se snaží podpořit trh. Jedná se např. o podporu soukromého skladování másla a sušeného odstředěného mléka, hledání nových trhů apod.
Maďarsko se snaží hledat nové trhy na východě, navzdory sankcím včetně Ruska. Polsko bylo sankcemi nejvíce poškozeno a bojuje za vyšší podporu ze strany EU. ČR přijala několik opatření, aby neztratila ruské trhy dříve, než našla jiná odbytiště.
V rámci policy paperu byla vydána i politická doporučení:
- Propagační kampaně na podporu zemědělských produktů by se měly zaměřit spíše na propagaci konkrétních produktů a neměly by hrát na vlasteneckou strunu. Toto řešení může být přijatelné pouze v krátkém časovém horizontu, kdy je nutné bojovat s náhlým poklesem odbytu. V dlouhodobém horizontu vnitřní trh EU bude lépe fungovat bez vlasteneckých kampaní (kampaně na základě země původu).
- Podpora ze strany EU by měla být zaměřena na podporu obchodu konkrétních zemědělských produktů.
- Specializovaní zemědělští obchodní diplomaté by mohli být vhodným způsobem k hledání nových trhů mimo EU. Tito zemědělští diplomaté by mohli aktivně hledat nové možnosti, pomáhat vývozcům při jednání a řešit administrativní požadavky (např. rostlinolékařská pravidla).
- S výjimkou Polska země V4 nepoužívají fondy EU na podporu zemědělských produktů na trzích mimo EU, s čímž by mohli pomoci také zemědělští diplomaté.
- Největší problémy by měly být řešeny z pohledu vnitřního trhu a nikoliv z vnitrostátní perspektivy.
- Opatření, zabývající se přebytkem ovoce podléhajících zkáze, by měla respektovat různou kvalitu výroby a produkce ovoce by měla být založena právě na kvalitě ovoce a neměla by být motivována intervenčními režimy.
- Kampaně orientované na podporu čerstvé místní regionální zemědělské produkce založené na ekologických důvodech jsou přijatelné.