Diferenciace ve výuce jako podpora proinkluzivního prostředí ve škole
Termín: 27.6. 14:00 - 15:30
Anotace: V rámci tohoto WS bude představen výzkum, na jehož základě byl proces diferenciace vyhodnocen jako klíčový. Zaměříme se na vzájemně propojené elementy, které se ve škole vzájemně podporují, a tím umožňují existenci plnohodnotné diferenciace. Jedná se o didaktické ideje školy, celkové sociální směřování školy, zaběhnuté způsoby komunikace, využívání asistentů pedagoga a aktivitu managementu. Poté si popíšeme, v jakých projevech se diferenciace projevuje ve třídách na prvním a druhém stupni. A jak souvisí samostatnost a zodpovědnost žáků právě s diferenciací ve výuce. V druhé části WS se budeme věnovat především jednotlivým technikám, které pomohou diferencovanou výuku ve třídě nastavit.
Lektoři:
Doc. Radim Šíp se ve své výzkumné činnosti věnuje: a) inkluzivnímu vzdělávání, b) kognitivní vědě a jejím dopadům na trendy v současné pedagogice, c) srovnávání alternativní a tradiční školy. Tyto oblasti reflektují i monografie: Šíp: Proč školství a jeho aktéři selhávají: Nacionalismus a kognitivní krajiny (2019). A nejnovější dílo Šíp, Denglerová et al.: Na cestě k inkluzivní škole: Interakce a norma (2022).
Dr. Denisa Denglerová je psycholožka, dlouhodobě se zabývá ohledáváním možností psychologické a pedagogické diagnostiky tak, aby byla přínosná. Dále se zajímá o to, jak může školství na všech stupních přispět ke změně společnosti a zároveň jakému školství společnost umožňuje existovat. Napsala monografii Testování kognitivních schopností u dětí v kulturně rozmanité společnosti a s kolegy publikovala knihu Psychometrika: Měření v psychologii.
Cílová skupina: vedení školy, učitelé, vychovatelé ŠD, ŠK a dětských skupin, pedagogové volného času, školní psychologové, speciální pedagogové
Diskuse se uskuteční online na platformě ZOOM. Po registraci obdržíte email s přihlašovacími údaji.
Po registraci bude možné shlédnout seminář i v asynchronním režimu do konce srpna. Webinář je součástí cyklu šesti webinářů zaměřených na témata důležitá pro úspěšné začlenění dětí cizinců do školního kolektivu.