Šest webinářů o integraci ukrajinských žáků do českých škol
![Šest webinářů o integraci ukrajinských žáků do českých škol](https://www.amo.cz/wp-content/uploads/2022/06/chris-montgomery-smgTvepind4-unsplash-650x488.jpg)
Dovolujeme si Vás pozvat na cyklus šesti webinářů zaměřených na témata důležitá pro úspěšné začlenění dětí cizinců do školního kolektivu, který jsme připravili ve spolupráci s přednášejícími Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a inspirativními pedagogy z praxe. Webináře jsou určeny pro vedení školy, učitele, vychovatele ŠD, ŠK a dětských skupin, pedagogy volného času, školní psychology i speciální pedagogy.
Webináře budou probíhat online na platformě ZOOM v průběhu června 2022 a je nezbytné se dopředu zaregistrovat. Lze se zaregistrovat na jednotlivé semináře, nebo celý cyklus. Po registraci bude možné shlédnout semináře i v asynchronním režimu do konce srpna. Účastníci online seminářů mohou získat osvědčení o absolvování semináře.
středa 8.6.2022, 15:00 – 17:00
Jak nejlépe začlenit ukrajinské děti do třídních kolektivů a jak efektivně organizovat jejich výuku jsou otázky, které si aktuálně klade řada českých pedagogů. Prostřednictvím sdílení příkladů dobré praxe zprostředkujeme přístup a zkušenosti ředitelů tří různých škol, kterým se daří na jejich školách ukrajinské žáky úspěšně integrovat.
2) Čeština jako druhý jazyk: praktický úvod pro učitele
čtvrtek 9.6. 2022, 14:00 – 15:30
Webinář odpoví na tyto otázky:
- Jaký je rozdíl mezi češtinou pro Čechy a češtinou pro děti s OMJ?
- Z čeho se učí děti s OMJ češtinu?
- Jak se výuka liší v závislosti na věku?
- Jaké jsou rozdíly ve výuce Slovanů a Neslovanů?
Ukážeme si práci s různým typem chyby na konkrétních nahrávkách cizinců. Připojíme pár ukázek aktivit do prvních hodin.
3) Jak začlenit žáka do třídního kolektivu
pondělí 13.6.2022, 14:00 – 15:30
Seminář je zaměřen na úskalí a problémy, které mohou nastat při začleňování nového žáka do třídy. V druhé části si řekneme, jak můžeme tento proces zpříjemnit pro všechny aktéry a nastartovat dobré vztahy ve třídě nebo skupině.
Účastníci si odnesou poznatky, které jim pomohou vcítit se do situace nového žáka i stávající skupiny a seznámí se s řadou činností, které podporují a usnadňují dětem vzájemné seznámení.
Seminář účastníkům poskytne základní vhled do problematiky včetně konkrétních návodů, jak si poradit v náročných situacích a kde hledat další informace.
4) Na diverzitě záleží (specifika práce v multietnické třídě)
středa 15.6.2022, 16:00 – 17:30
V úvodu představíme stručně aktuální statistická data a dále se pak budeme věnovat specifikům práce s dětmi s migrační zkušeností. Posluchači se seznámí s vybranými koncepty kultury a s adaptačními strategiemi v odlišných kulturních prostředích.
5) Úvod do vzdělávání dětí a žáků s OMJ: legislativa a základní prvky podpory
čtvrtek 16.6.2022, 15:00 – 17:00
V úvodu do začleňování a vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem se seznámíte s legislativou a základními prvky podpory spjatými s touto cílovou skupinou. Zmíněny budou rovněž organizace, na které se v případě potřeby můžete obrátit, a podpůrné weby, kde naleznete důležité kontakty.
6) Diferenciace ve výuce jako podpora proinkluzivního prostředí ve škole
27.6.2022, 15:00 – 16:30
V rámci tohoto WS bude představen výzkum, na jehož základě byl proces diferenciace vyhodnocen jako klíčový. Zaměříme se na vzájemně propojené elementy, které se ve škole vzájemně podporují, a tím umožňují existenci plnohodnotné diferenciace. Jedná se o didaktické ideje školy, celkové sociální směřování školy, zaběhnuté způsoby komunikace, využívání asistentů pedagoga a aktivitu managementu. Poté si popíšeme, v jakých projevech se diferenciace projevuje ve třídách na prvním a druhém stupni. A jak souvisí samostatnost a zodpovědnost žáků právě s diferenciací ve výuce. V druhé části WS se budeme věnovat především jednotlivým technikám, které pomohou diferencovanou výuku ve třídě nastavit.
__________
Webináře jsou realizovány Asociací pro mezinárodní otázky v rámci projektu Vzděláváním k lepší integraci ukrajinských dětí do českých škol za finanční podpory Mezinárodního visegrádského fondu.