Factsheet: Zpoplatnění emisí z paliv pro dopravu a vytápění (kontext & vliv na spotřebitelské ceny)

Chystané rozšíření Evropského systému obchodování s emisními povolenkami o paliva používaná v sektorech vytápění a dopravy vyvolává silná vyjádření o nutnosti jeho odložení či přímo zrušení. Tento krok by přitom odstranil stávající nerovnosti mezi těmi, kteří odebírají teplo z různých zdrojů. Jeho dopad na výslednou dostupnost pohonných hmot by současně byl relativně malý.
Například v průběhu posledních pěti let kolísala cena benzínu Natural 95 v rozmezí více než 22 korun (od necelých 26 po 48 korun za litr). Při ceně 45 € za povolenku by zpoplatnění emisí znamenalo navýšení ceny benzínu o 2 koruny a 70 haléřů. Na rostoucí dostupnost pohonných hmot by to mělo pouze malý vliv – i po zahrnutí ceny povolenky do ceny paliva by bylo možné za průměrnou mzdu nakoupit přibližně dva a půl krát více benzínu než v 90. letech.
V oblasti vytápění je důležité vzít v úvahu skutečnost, že nemalá část českých domácností platí za emise z vytápění už dnes. Jedná se o domácnosti, které nakupují teplo ze systémů centrálního zásobování (výroba dálkového tepla od určitého výkonu spadá do stávajícího systému obchodování s uhlíkovými povolenkami), případně domácnosti vytápěné elektrickými přímotopy nebo tepelnými čerpadly, které platí cenu emisní povolenky při nákupu elektřiny. Ve výsledku se přibližně poloviny českých domácností zpoplatnění emisí z vytápění vůbec nedotkne.
Autor factsheetu dále připomíná, že takto vybrané prostředky budou k dispozici české vládě k tomu, aby zabránila negativním dopadům na domácnosti pomocí tzv. Sociálního klimatického fondu. Ten má umožnit investice do dekarbonizace dotčených sektorů i přímé kompenzace pro nízkopříjmové domácnosti, které za nákup paliv vydávají relativně větší část svých rozpočtů.