Ohlédnutí za projektem, který se soustředil na hodnocení kvality vzdělávání na Ukrajině

V prosinci 2022 byl završen projekt Rozvoj systému hodnocení kvality vzdělávání v ukrajinských regionech, který byl realizován ve spolupráci s Českou školní inspekcí a Státní službou pro kvalitu vzdělávání Ukrajiny.
I když byla jeho implementace poznamenána nejdříve opatřeními spojenými s bojem proti pandemií COVID-19 a následně ruskou agresí na Ukrajině, podařilo se posílit kapacity Státní služby pro kvalitu vzdělávání na centrální i regionální úrovni (2019-2021) a zefektivnit implementaci informačního systému EvaluED a přispět k jeho extenzivnějšímu využívání v rámci Státní služby pro kvalitu vzdělávání i dalšími aktéry (2022).
V průběhu projektu bylo předáváno know-how České školní inspekce v oblasti hodnocení kvality vzdělávání v rámci prezenčních seminářů nejen v Kyjevě, ale i ve Lvově a Oděse, desítek online webinářů pro odbornou veřejnost i seminářů pro pracovníky Státní služby pro kvalitu vzdělávání. Byly realizovány i studijní cesty během kterých měli možnost všichni vedoucí nově zřízených oblastních inspektorátů navštívit Českou republiku a seznámit se s praxí na krajských inspektorátech v ČR.
Soustředili jsme se i na oblast interního hodnocení kvality vzdělávání a čeští ředitelé škol se dělili s příklady dobré praxe se svými ukrajinskými kolegy. K tomuto tématu byla vydána i publikace Vlastní hodnocení školy.
Celkem se projektových aktivit přímo zúčastnilo téměř 7000 inspektorů, pedagogů a expertů v oblasti vzdělávání.
Poté, co v roce 2021 začala Státní služba pro kvalitu vzdělávání intenzivněji pracovat se systémem EvaluED, těžiště projektu se postupně přesouvalo ke školením, jež se soustředily na možnosti jeho využití, a technické a metodické podpoře pracovníků, kteří se systémem přímo pracovali.
V rámci prodloužení projektu byla v roce 2022 věnována pozornost primárně školením spojeným s efektivní implementací informačního systému EvaluED, realizování distančního sběru dat a zpracování a analýze získaných dat.
Partneři i účastníci projektu pozitivně hodnotili, že realizované aktivity byly prakticky orientované a přispěly ke zvýšení jejich kompetencí v oblastech nezbytných pro efektivní realizaci hodnocení kvality vzdělávání.