Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Asociace pro mezinárodní otázky

Vyberte si z aktuálních projektů:

Zavřít

Jak na Rusko? Pár poznámek k jednomu z nejzávažnějších problémů, které bude muset nová vláda řešit v zahraniční politice

Pavel Havlíček Pavel Havlíček / Ed. 3. 12. 2021
Jak na Rusko? Pár poznámek k jednomu z nejzávažnějších problémů, které bude muset nová vláda řešit v zahraniční politice
foto AURELIEN ROMAIN/UNSPLASH

Nastupující vládní koalice se ve svém programovém prohlášení opakovaně vyjadřuje k budoucnosti vztahů s Ruskem, které jsou v současnosti nejnapjatější v historii. Budoucí vládní moc označuje Rusko za protivníka i hrozbu pro českou bezpečnost. Navrhuje přitom, že vztahy jak s ním, tak s čínským komunistickým režimem mají projít „revizí“. Jak má však tato revize vypadat v praxi a jak by se Česko mělo vůči Rusku vzhledem k současnému bezprecedentnímu napětí konkrétně chovat?

Česko-ruské vztahy prošly po odhalení výbuchů ve Vrběticích zásadní proměnou, a to i v souvislosti s tím, že Kreml označil Česko za „ne-přátelský“ stát, což jsme si společně s USA vysloužili jako jediné dvě země na světě. Označení to není pouze symbolické, ale i velmi praktické. Nelze nevidět, že si ruský režim Vladimira Putina na Česko v mezinárodní politice zasedl a systematicky proti němu vystupuje. Zajímavostí je přitom fakt, že ani Ukrajina, se kterou Rusko již několik let vede nevyhlášený ozbrojený konflikt, se na tento seznam „privilegovaných“ zemí nedostala.

V současné době jsou bilaterální vztahy mezi Českem a Ruskem zmražené, dialog na nejvyšší úrovni prakticky neprobíhá a naopak se řeší celá řada krizí, včetně odškodnění za výbuchy ve Vrběticích v hodnotě miliardy korun anebo postavení diplomatického zastoupení v obou zemích, včetně tzv. ruské školy v Česku. Odcházející česká vláda, která dramaticky snížila počet ruských diplomatů na českém území, opakovaně mluví o hluboké krizi a nedostatku politické vůle na straně režimu Vladimira Putina situaci řešit.

Kromě bilaterální úrovně se Česka v krizi s Ruskem zastaly i nejbližší spojenci v Evropské unii a NATO, kteří odmítli ruskou agresi na českém území a mluví, i v souvislosti s dalšími eskalacemi, o potřebě revize vzájemných vztahů a jejich budoucího uspořádání. Posledním příkladem je jistě uzavření ruské mise při Severoatlantické alianci, které bylo dokončeno k 1. listopadu a dále přispěje k zhoršení vzájemného dialogu a nárůstu napětí mezi NATO a Ruskem.

Česká krajně vyhrocená situace ve vztazích s Ruskem tedy není ničím výjimečným. Jedná se součást širší mozaiky vztahů mezi Západem a Putinovým režimem, které od roku 1991 ještě nikdy nebyly tak vyhrocené, jak se shodují čelní představitelé EU i NATO.

Co je třeba udělat

Po nástupu nové české vlády čeká její představitele několik poměrně zásadních úkolů. V mezinárodní politice musí rychle navázat vztahy s našimi nejbližšími spojenci v EU a NATO, ale také začít o této oblasti přemýšlet více strategicky. Dosluhující vládní garnitura působila v zahraniční politice spíše reaktivně a omezovala se – až na některé výjimky – na vystupování v součinnosti s EU a NATO bez významnějšího vlastního českého příspěvku do obou aliancí. Zahraniční politika s ohledem na spíše pasivní postoj jejích představitelů a úrovní fragmentace mezi ústavními činiteli rozhodně nehrála prim.

Nově se přitom nabízí příležitost, aby Česko obnovilo svůj status aktivního hráče v západních aliancích a světové politice obecně, a to nejen v oblasti tradičních českých priorit, jakými jsou vztahy se zeměmi západního Balkánu a východní Evropy, ale také hlasitějším zdůrazňováním agendy demokracie a lidských práv, na které je mezi koalicemi shoda. Teď by se k tomu, i díky vysoké míře konsenzu mezi budoucími vládními stranami a slabšímu postavení prezidenta Zemana, měly přidat vztahy s Ruskem a snad i Čínou, které naše spojence zajímají a Česko v nich může nabídnout přidanou hodnotu.

Díky výjimečně vyhroceným vztahům s ruským režimem má Česko dobrou příležitost vytvořit si novou strategii a na jejím základě komplexně přenastavit dosavadní spolupráci s Putinovým Ruskem, do které za poslední roky i díky prezidentu Miloši Zemanovi poměrně zásadním způsobem investovalo, aniž se mu to vracelo zpět. Od ad hoc „pragmatismu“ prosazovaného odcházejícím ministrem zahraničních věcí Jakubem Kulhánkem bychom se měli posunout k vyšší míře asertivity a přeorientování naší pozornosti do jiných směrů, které jsou pro bilaterální vztahy dnes více relevantní.

Jak toho dosáhnout

Český postoj vůči Rusku by se měl nově opírat o tři hlavní pilíře, které by měly být postaveny na důraznějším a sebevědomějším postoji vůči ruskému režimu, aktivnější a efektivnější spolupráci s ruskou společností a nevládním sektorem, ale také plnění domácích úkolů a posílení společenské odolnosti vůči negativním vlivům z Východu.

V prvním okruhu by se Česko mělo při prosazování svých zájmů a vymáhání práv opírat o spolupráci se západními spojenci v čele s USA, Německem či Polskem, které mají s Ruskem často podobnou zkušenost a mohou díky svému významu a zdrojům podpořit český postoj. Proto by Česko mělo být aktivnější na mezinárodní úrovni a významněji ovlivňovat západní debaty o budoucnosti vztahů s Ruskem, které jak v EU, tak v NATO probíhají.

I kvůli tomu může být Česko úspěšnější v tlaku na dodržování mezinárodního práva a plnění povinností v Putinově režimu, včetně vyplacení kompenzací za útoky ve Vrběticích. Neměli bychom přitom zapomínat ani na další aliance, jakými jsou Rada Evropy, OBSE či OSN, které musí lépe doplňovat bilaterální – krajně asymetrická – jednání.

Nová česká vláda se bude muset více zaměřit nejen na vytváření spojenectví s podobně smýšlejícími členskými státy EU a NATO, ale také na přesvědčování těch více vlažných o tom, že Rusko představuje pro bezpečnost Západu zásadní výzvu. Dobrou cestou k tomu bude vzájemná podpora, jakou je například posílení české vojenské přítomnosti v Pobaltí či výměna zkušeností se snižováním ruské diplomatické přítomnosti v jednotlivých zemích, se kterým má teď Česko unikátní a stále poměrně živou zkušenost.

V druhém sektoru by se nová česká vláda měla daleko více otevřít spolupráci s ruskou občanskou společností, nezávislými médii či politickou opozicí, kterou se Putinův režim snaží v posledních měsících úplně zlikvidovat. Mnoho ruských občanů kritických vůči poměrům v Rusku muselo v poslední době utéct do zahraničí, ale v příliš málo případech to bylo do České republiky, která má složitý byrokratický systém přijímání politických uprchlíků, zejména pokud se jedná o jejich delší pobyt na českém území.

Při budoucím nastavení českého přístupu vůči aktivistům vystaveným represím by se Česko mělo inspirovat v Litvě či Polsku, které uprchlíkům nabízí speciální režim humanitárních víz, které jim umožní z nového působiště dobře fungovat a rychleji se integrovat.

Kromě toho by česká vláda měla přesměrovat svou pozornost a prostředky vynakládané do vztahů s ruským režimem do aktivní podpory a spolupráce s vůči režimu kritickými ruskými občany. Směrem k nim by měla aktivněji komunikovat, nabízet jim příležitosti výměn v Česku či se postarat o jejich relokaci, pokud je pro ně situace doma již neúnosná. Praha by se v tomto směru měla stát střediskem ruského svobodného myšlení a česká vláda a pražský magistrát jeho aktivními podporovateli, a to i mimo symbolickou úroveň.

Nakonec má Česko celou řadu domácích prozatím nesplněných úkolů, mezi které patří jak efektivnější integrace ruské a ruskojazyčné menšiny, tak boj s korupcí a hybridními hrozbami, kterým Česko neustále čelí. Nová vláda se musí daleko více zaměřit na posílení české společenské odolnosti, vytvoření systému vypořádání se s zahraničními i domácími dezinformacemi, ale také obranu vůči kybernetickým útokům.

Země si v uplynulém roce prošla sérií útoků na nemocnice a další kritickou infrastrukturu, které byly připisovány právě Rusku a nesmí se v budoucnu již opakovat, což bude vyžadovat zásadní investici a posílení kapacity českých institucí a samosprávy.

Dlouho neřešený problém představuje také otázka zahraničních investic, korupce a praní špinavých peněz přes české banky a nemovitosti, nad čímž český stát až příliš dlouho zavíral oči. Až nedávno přitom česká vláda přijala tzv. screeningový mechanismus, na základě kterého může prověřovat investice do kritické infrastruktury a dalších citlivých sektorů ekonomiky. Ve vztahu k Rusku představuje zásadní problém také česká přítomnost v tzv. ruských bankách sídlících v Budapešti, přes které dokáže Putinův režim investovat nemalé prostředky do zemí ve střední a východní Evropě.

Jak je vidět, úkolů v domácí, ale i zahraniční politice má nastupující česká vláda před sebou celou řadu. Můžeme jen doufat, že propojení pětice stran, ale i vliv Miloše Zemana a starých struktur či jiné vládní priority nezamezí nové garnituře v jejich plnění a posunutí česko-ruských vztahů na kvalitativně novou úroveň, která bude moci být inspirací i dalším spojencům v EU a NATO.

Autorem článku je Pavel Havlíček. Článek byl původně vydán na serveru Deník N. Článek vznikl v rámci projektu, který byl podpořen z prostředků v rámci dotačního programu Ministerstva zahraničních věcí České republiky Priority zahraniční politiky ČR a mezinárodní vztahy.

                             

Původní vydání: Jak na Rusko? Pár poznámek k jednomu z nejzávažnějších problémů, které bude muset nová vláda řešit v zahraniční politice

Přejít
Tagy
Tagy
Rusko 1452
lidská práva 499
propaganda 323
Česká republika 2799
česká zahraniční politika 1303
LÍBIL SE VÁM ČLÁNEK? DEJTE NÁM TO VĚDĚT.
Odesláno, děkujeme.
Máte na srdci ještě něco? Sem s tím!
  • Vyplňte prosím všechna pole. Doplňte prosím zvýrazněné položky. Stala se chyba. Kontaktujte nás prosím na info@amo.cz
Odebírejte naše novinky: